Obsah

Jak volat

Pro volání v rámci své domény (tedy tam, kde je klient zaregistrován) stačí uvést uživatelské jméno nebo telefonní číslo na připojené instituci. Klient doplní automaticky doménu, kde je zaregistrován a odešle ji na příslušný server. Při volání do ostatních domén je třeba uvést celé URI - uživatel@ doména. Kromě toho lze použít i systém ENUM, pak je potřeba zadat telefonní číslo v mezinárodním tvaru např 42095001001. Klient buď sám provede dotaz nebo častěji doplní domácí doménu a zjišťování přenechá serveru. Plus na začátku čísla není pří použítí serveru povinné.

Vám uživatelům registrovaným na SIP serveru CESNETU se lze dovolat především pomocí SIP URI s uživatelským jménem nebo telefonním číslem a příslušnou doménou. Tedy například uživatel registrovaný v doméně cesnet.cz s uživatelským jménem pokus a aliasem 950071001 je dosažitelný pomocí následujících SIP URI sip:pokus@cesnet.cz, sip:950071001@cesnet.cz nebo sip:420950071001@cesnet.cz a pod číslem +420950071001 přes ENUM nebo (+420)950071001 z PSTN

Testovací čísla

Základní funkčnost volání si lze ověřit například na testovacím čísle 420950079999 resp. 420950079999@cesnet.cz případně 420596991192 resp. 420596991192@cesnet.cz.

Kam se dovoláte

Kromě přímo připojených bran institucí a kolegů na stejném serveru se samozřejmě dovoláte do řady jiných SIP domén pomocí SIP URI ve formátu jméno nebo telefonní_číslo @doména Například:

NAT a Firewall

NAT a firewall je velkým nepřítelem IP telefonie, protože se až v signalizaci při sestavování hovoru domlouvají IP adresy a porty kam budou směrována média. Většina moderních klientů má v sobě zabudovány pomocné mechanismy pro průchod NATem. Fungují však pouze pro některé typy překladů. SIP proxy v CESNETu je vybavena další logikou, která klientům tento průchod usnadní, byť za cenu že média nepůjdou „nejkratší“ cestou mezi koncovými klienty, ale přes RTP proxy na SIP serveru.
Průchod přes firewall je mnohem větší problém. Pro toho, kdo se setká s restriktivním firewallem mohu doporučit pouze VPN připojení, i když jsou prý bohužel místa, kde ani toto není možné.

Jak hlásit problémy

Pokud narazíte na problém budeme samozřejmě rádi, když nám ho nahlásíte na adresu sipadmin@cesnet.cz. Potřebujeme však od vás dostatek informací. Pokud jde o volání, uvádějte prosím kromě popisu problému také z přesně odkud a kam jste volali (uri, číslo) a kdy to přibližně bylo. Pomůže nám i typ vašeho klienta. Uvědomte si prosím, že v některých případech se na hovoru podílí i pět a více signalizačních prvků mezi dvěma klienty.

Obecné informace

Zásady zpracování a ochrany osobních údajů, které evidujeme v souvislosti se zajišťováním služeb e-infrastruktury CESNET naleznete zde.